אחד האמצעים לתחזוקת הרכב החשובים ביותר בפעולתו התקינה של מנוע השריפה הפנימית הוא שמן מנוע. לכן יש חשיבות רבה בבחירה נכונה של סוג השמן המתאים לכל רכב.
בשמנים יש המון תקנים. לכל יצרן רכבים יש תקן משלו. וההמלצות של אותו היצרן משתנות לפי סוג הרכב, סוג המנוע וגם תנאי מזג האוויר. לכן בקלות רבה ניתן להתבלבל בבחירת סוג השמן המתאים לכל רכב.
מה זה שמן מנוע?
לשמן מנוע יש מספר תפקידים, מעבר לזה שהוא משמן את חלקי המנוע, הוא דואג לקירור, ניקוי, והגנה על המנוע וחלקיו.
כדי שהשמן יספק את כל התפקידים האלה בבת אחת, מוסיפים לשמן הבסיס תוספים שמשפרים את תכונותיו, כדאי לציין, שלא מומלץ להוסיף תוספי שמן למנועים מודרניים.
לכן חשוב מאוד לדעת לא רק את סוג השמן אלא גם לבדוק את איכותו, דרגתו, מידת הצמיגות, באיזה תקנים הוא עומד ואיזו חברה מייצרת אותו.
מתי צריך להחליף שמן למנוע ומסנן שמן?
כאמור, לשמן המנוע מספר תפקידים, לשמן את חלקי המנוע הנעים, לקרר את חלקי המנוע אך גם להסיר משקעים, פיח ושחק, לכן שמן המנוע הופך לשחור לאחר זמן מה, שמן שהופך לשחור מסמן לנו שהשמן איכותי ומבצע את תפקידו בניקוי פנים המנוע ממזהמים ומתוצאי שריפה, אך גם לשמן המנוע יש אורך חיים מסוים, לאחר זמן מה השמן כבר הופך מלוכלך מאוד ומתחיל להתחמצן ולאבד מתכונתו עד שהוא מתחיל לייצר "בוצה" .
הבוצה גורמת לשחיקת מנוע מואצת, לסתימת מעברי השמן במנוע וגורמת למצב של הרעבת שמן, הדרך הזולה והקלה למנוע את זה היא להחליף מסנן שמן, ושמן מנוע בזמן שכן אם לא יוחלפו, ייגרם נזק בלתי הפיך למנוע.
מועדי החלפת השמן המומלצים על ידי יצרני הרכב הם המקסימום המותר, אפשר ואף רצוי לקצר את מועדי החלפת השמן, דבר אשר יבטיח את פעולתו התקינה של המנוע לאורך שנים, בייחוד במדינה חמה ופקוקה כמו ישראל.
בהוראות היצרן בדרך כלל רשום שיש צורך להחליף את השמן בטווח של בין 10 עד 20 אלף קילומטר או אחרי שנה, הראשון מבניהם. (גם אם הרכב נסע 5 אלף קילומטר, אך עברה שנה יש צורך להחליף את שמן המנוע).
תפקידו של מסנן השמן הוא לנקות ולהסיר מהשמן את ה"לכלוכים" (פחמן, אבק חלקיקי מתכת וכו') שהוא צובר כאשר הוא נע בלחץ בתעלות השמן.
איך לבדוק את מפלס השמן ברכב?
ברכבים רבים היום מותקן חיישן גובה השמן אשר מתריע בלוח השעונים אם חסר שמן במנוע.
מומלץ לא להסתמך עליו, שכן ברכבים רבים הוא לא מדויק, לכן יש לבדוק בעזרת מדיד את מפלס השמן במנוע.
יש לוודא שהרכב ממוקם על משטח ישר ומאוזן, רצוי בבוקר כאשר כל שמן המנוע התנקז בלילה לאגן השמן.
מפלס השמן צריך להיות בין סימון המקסימום על המדיד לסימון המינימום, לרוב ההבדל בין המינימום למקסימום הוא כליטר שמן אחד.
חשוב מאוד לשמור על רמת שמן תקינה במנוע משום שעודף שמן עלול לגרום לנזק לא פחות מחוסר שמן.
איכות, צמיגות ותקן של שמן מנועים
לאורך השנים השתנו איכויות השמן בהתאם לדרישות יצרני הרכב השונים.
עם מעבר המנועים להזרקת דלק ישירה בשילוב מגדשי טורבו, הדרישות מהשמן התגברו.
רכבים חדישים מגיעים עם דרישות מדויקות של היצרן באשר לאיכות השמן והרכבו, רוב השמנים בשוק כיום הם סינטטיים מלאים ברמות תיסוף (כמות התוספים בשמן) שונות.
חשוב לציין- בחירת השמן למנוע חייבת להיות מבוססת אך ורק על המלצות היצרן!
נכון לשנת 2021 תקן שמן המנוע המומלץ לכל מנועי רכבי פג'ו וסיטרואן (בנזין ודיזל) הוא שמן בצמיגות 5W30 העונה לתקן PSA B71-2297 וברכבי רנו שמנים העונים לתקן RN720 ו- RN710.
בחירת שמן למנוע – לסיכום
מחסור בשמן גורם לשחיקה גדולה, היווצרות בוצה, ועד נזק בלתי הפיך למנוע.
אחזקה מונעת וטיפולים בזמן היא מעין פוליסת ביטוח ארוכת טווח והזולה ביותר והיא תוביל לחיסכון ניכר ותבטיח פעולה תקינה של המנוע לאורך שנים.
אצלנו באורן שירותי רכב מקפידים להשתמש בשמנים האיכותיים ביותר שניתן להשיג היום כגון MOBIL1 TOTAL MUTOL CASTROL ומקפידים תמיד למלא רק שמנים שעומדים בתקן העדכני של יצרן הרכב.
במוסך אורן שירותי רכב תמצאו שירות אדיב מצוות בעל ניסיון מעשי והסמכות מהארץ ומחו"ל.