"הלך המנוע? היה מנוע ?!"
זוכרים את המערכון המוצלח של הגשש החיוור "המכונית המגויסת"? בניגוד אליהם, אנחנו בטוחים שברכב שלנו יש מנוע, ראש מנוע ואנחנו מעוניינים לשמור עליהם.
אז מה ההבדל בין המנוע לראש המנוע ואיך לשמוע את תקינותם
מהו ראש מנוע?
ראש המנוע הוא בעצם החלק העליון של המנוע, העשוי בדרך כלל מאלומיניום ומכיל בתוכו את השסתומים ואת גל הזיזים. המבנה הוא כזה: ראש מנוע, אטם ראש מנוע ובלוק המנוע ,האטם הנמצא בתווך ונועד לייצר אטימה בין חלל השריפה למערכת הקירור והשימון, ולאטום את תאי השריפה והצילינדרים.
לפני שתגידו הלך לי הראש מנוע, תלמדו למנוע.
לאטם ראש המנוע יש בלאי טבעי ואחרי פרק זמן מסוים הוא מפסיק לאטום הרמטית. והמנוע כוחו הופך לרגיש יותר להתחממות יתר.
בנוסף מנוע המתחמם יתר על המידה, גורם לדפורמציה (התעוותות) ראש המנוע העשוי אלומיניום וגורם לפגיעה באטם ראש המנוע, זאת הסיבה שיש להקפיד על חום מנוע תקין ולוודא שמערכת הקירור של הרכב פועלת כראוי – תחזוקה נכונה של מערכת הקירור זולה משמעותית מהנזקים העלולים להיגרם לראש המנוע בשל התחממות. כאשר מזהים פגיעה מוקדמת באטם ניתן להחליפו.
איך נזהה בעיות בראש מנוע?
- כפי שהזכרנו בתחילת המאמר, לפני שראש המנוע ניזוק – יגרם קודם נזק לאטם ראש המנוע. נזק באטם לעיתים יגרום לכך שנוזל הקירור יתערבב עם השמן. השמן ישתנה לאפור וגם נוזל הקירור יחליף צבע. מתחת למכסה השמן ימצא ערבוב של השניים שייראה כמו משחה לבנה (טחינה בפי העגה)
- מדדי מים ושמן תקינים עקב הערבוב בין השניים. עשן לבן ומסריח מהאגזוז
- המנוע חמם יותר מהרגיל.
- נוזל הקירור 'נעלם' למרות שאנו ממלאים באופן קבוע
- הרכב יפסיק "לסחוב" עקב עבודה על 2 או שלושה צילינדרים.
לא חובה שכל הסימנים האלו יופיעו בבת אחת, הם תלויים במידת הנזק שנגרמה לאטם ומיקום הפריצה, ככל שהנזק גדול יותר-גם ההוצאה הכספית, הזמן וכאבי הראש שכרוכים בהגעה למוסך גדולים יותר.
ברגע ששמתם לב שהרכב מתחמם יותר מדי, מאבד נוזל קירור או לא סוחב, במקרה של התלבטות או שמשהו נראה לכם חשוד אתם מוזמנים להגיע לאורן שירותי רכב.
אורן שירותי רכב יעמיד לרשותכם צוות של עובדים מקצועי ואדיב, מתוגבר בציוד מתקדם ומחשבי דיאגנוסטיקה לאיתור תקלות ותיקונן במהירות ובמחירים הוגנים.
במוסך תקבלו חוות דעת מקצועית על היקף הנזק והאם יש להחליף או לשפץ את הראש מנוע.